Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Μονόλογος Ελένης, 3ο φύλλο, ΟΜΑΔΑ Β΄



3ο φύλλο εργασίας

ΟΜΑΔΑ Β΄ εἶναι - φαίνεσθαι (Ευριπίδης vs Σαπφώ)
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να προβληματιστείτε αναφορικά με το θέμα του φαίνεσθαι και του εἶναι. Παράλληλα, θα διερευνήσετε το ζήτημα της παραδοσιακής και της καινής Ελένης, αντιπαραβάλλοντας τα λόγια της Ελένης στον πρόλογο με όσα αναφέρει η λυρική ποιήτρια Σαπφώ σε ένα ποίημά της. Τέλος, καλείστε να προβληματιστείτε όσον αφορά το εξής ερώτημα: βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος τη διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο εἶναι και σε ποιες περιπτώσεις θεωρείτε ότι συμβαίνει αυτό; Τις απαντήσεις θα τις γράψετε με μορφή σχολίων στο blog για την Ελένη του Ευριπίδη.

1.      Διαβάστε την ενότητα της εισαγωγής « Η παραδοσιακή και η καινή Ελένη του Ευριπίδη» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2317,8863/).
2.      Ανοίξτε τον σύνδεσμο από το ψηφιακό βιβλίο της Ελένης που παραπέμπει στην πρώτη σκηνή του Προλόγου, στ. 1 – 82        (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/) και  εντοπίστε τα χωρία που αναφέρονται στην ύπαρξη του ειδώλου και στη διττή φύση της Ελένης.
3.      Εξηγήστε γιατί υπάρχει διάσταση ανάμεσα στο εἶναι (αλήθεια, πραγματικότητα) και στο φαίνεσθαι (πλάνη, ψευδαίσθηση) στα συγκεκριμένα χωρία.
4.      Επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο από τις Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα, που παραπέμπει σε ένα ποίημα της Σαπφώς (http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/anthology/literature/browse.html?text_id=76). Αφού μελετήσετε το ποίημα να πείτε αν η Σαπφώ ακολουθεί την εκδοχή της παράδοσης ή αν υιοθετεί και η ίδια μια νέα εκδοχή. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
5.      Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Σαπφώ, έχει η Ελένη την αποκλειστική ευθύνη για όσα συνέβησαν; Όσον αφορά το σημείο αυτό υπάρχει κάποια αντιστοιχία με το κείμενο του Ευριπίδη; Να καταγράψετε την απάντησή σας.
6.      Αφού ολοκληρώσετε τη δραστηριότητά σας, προβληματιστείτε όσον αφορά το εξής ερώτημα: Πιστεύετε ότι ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει κάποια πλάνη ή είναι παγιδευμένος στο φαίνεσθαι και δεν αντιλαμβάνεται το εἶναι, την πραγματικότητα; Σε ποιες περιπτώσεις συμβαίνει αυτό;



7 σχόλια:

  1. Η διάσταση ανάμεσα στο είναι και στο φαίνεσθαι υπάρχει στους στίχους 39- 43 και 50- 52.
    Είναι: Η Ελένη στη πραγματικότητα βρίσκεται στην Αίγυπτο προστατευμένη απο τον Πρωτέα.
    Φαίνεσθαι: Όλοι νομίζουν οτι εκείνη που βρίσκεται στην Τροία είναι η Ελένη, ενώ είναι το είδωλο της.

    Αλέξανδρος, Γρηγόρης, Ελένη, Μαρία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σύμφωνα με το ποιήμα της, η Σαπφώ ακολουθεί την εκδοχή της παράδοσης του μύθο. Υποστηρίζει ότι η Ελένη παράτησε τον άντρα της, το παιδί και τους γονείς της χωρίς να νιαστεί, και έφυγε για την Τροία.

    Αλέξανδρος, Γρηγόρης, Ελένη, Μαρία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σύμφωνα με το κείμενο της Σαπφώ, η Ελένη έχει την απόλυτη ευθύνη για όσα συνέβησαν, έτσι το ποιήμα της δεν έχει καμία αντιστοιχία με το κείμενο του Ευριπίδη.

    Αλέξανδρος, Γρηγόρης, Ελένη, Μαρία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κατά τη γνώμη μας ο σύγχρονος άνθρωπος βλέπει επιφανειακά τον κόσμο κρίνονττας πολλές φορές τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και δε λαμβάνουν υπόψη τους το εσωτερικό. Αυτό συμβαίνει σε διάφορες περιπτώσεις όπως: Facebook, τηλεόραση και διαφημίσεις.

    Αλέξανδρος, Γρηγόρης, Ελένη, Μαρία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συμφωνούμε με τα σχόλια των συμμαθητών μας αλλά θέλουμε να προσθέσουμε ότι διάσταση υπάρχει και στους στίχους 81-82.
    Διότι γίνεται αναφορά στο σώμα και στο όνομα δηλαδή στην πραγματικότητα και στην ψευδαίσθηση.

    Δημήτρης,Γιάννης,Πάολα,Μπόρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Σαπφώ ακολουθεί την εκδοχή της παράδοσης. Κατηγορεί την Ελένη για τον πόλεμο. Η αντιστοιχία που υπάρχει είναι ότι η Αφροδίτη ευθύνεται για ότι έκανε η Ελένη.


    Δημήτρης,Γιάννης,Πάολα,Μπόρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις, όπου οι άνθρωποι παγιδευόμαστε απο το φαίνεσθαι, απο τον ψεύτικο κόσμο της τηλεόρασης,απο διάφορους διαδυκτιακούς τόπους πχ, facebook,youtube,twitter κτλ.


    Δημήτρης,Γιάννης,Πάολα,Μπόρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή