Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Μονόλογος Ελένης, 3ο φύλλο, Γ΄ ΟΜΑΔΑ

3ο φύλλο εργασίας

ΟΜΑΔΑ Γ΄ εἶναι - φαίνεσθαι (Ευριπίδης vs Ευριπίδης)
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να προβληματιστείτε αναφορικά με το θέμα του φαίνεσθαι και του εἶναι. Παράλληλα, θα διερευνήσετε το ζήτημα της παραδοσιακής και της καινής Ελένης, αντιπαραβάλλοντας τα λόγια της Ελένης στον πρόλογο με όσα αναφέρονται σε δύο άλλες τραγωδίες του Ευριπίδη, τις Τρωάδες και τον Ορέστη. Τέλος, καλείστε να προβληματιστείτε όσον αφορά το εξής ερώτημα: βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος τη διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο εἶναι και σε ποιες περιπτώσεις θεωρείτε ότι συμβαίνει αυτό; Τις απαντήσεις θα τις γράψετε με μορφή σχολίων στο blog για την Ελένη του Ευριπίδη.

1.      Διαβάστε την ενότητα της εισαγωγής « Η παραδοσιακή και η καινή Ελένη του Ευριπίδη» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2317,8863/).
2.      Ανοίξτε τον σύνδεσμο από το ψηφιακό βιβλίο της Ελένης που παραπέμπει στην πρώτη σκηνή του Προλόγου, στ. 1 – 82        (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/) και  εντοπίστε τα χωρία που αναφέρονται στην ύπαρξη του ειδώλου και στη διττή φύση της Ελένης.
3.      Εξηγήστε γιατί υπάρχει διάσταση ανάμεσα στο εἶναι (αλήθεια, πραγματικότητα) και στο φαίνεσθαι (πλάνη, ψευδαίσθηση) στα συγκεκριμένα χωρία.
4.      Μελετήστε το 2ο παράλληλο κείμενο του βιβλίου σας (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/), που προέρχεται από τις Τρωάδες του Ευριπίδη. Εδώ ο ποιητής υιοθετεί την εκδοχή της παραδοσιακής ή της καινής Ελένης; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. 
5.      Επισκεφθείτε τώρα τον παρακάτω σύνδεσμο, που παραπέμπει στο λογισμικό Ομηρικά Έπη, στην ενότητα «Ομηρική Τροία – Το στρατόπεδο των Αχαιών» (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSGYM-A115/HTML/troia/main.html). Από τα κείμενα που υπάρχουν μελετήστε αυτό που τιτλοφορείται «Η Ηλέκτρα μιλάει στην Ελένη», που προέρχεται και αυτό από μια τραγωδία του Ευριπίδη. Ποια εκδοχή υιοθετεί εδώ ο ποιητής;
6.      Αφού ολοκληρώσετε τη δραστηριότητά σας, προβληματιστείτε όσον αφορά το εξής ερώτημα: Πιστεύετε ότι ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει κάποια πλάνη ή είναι παγιδευμένος στο φαίνεσθαι και δεν αντιλαμβάνεται το εἶναι, την πραγματικότητα; Σε ποιες περιπτώσεις συμβαίνει αυτό;

6 σχόλια:

  1. Διασταση αναμεσα στο ειναι και στο φαινεσθαι βλεπουμε στους στιχους 39-43 και στους στιχους 50-52.Στην πρωτη περιπτωση βλεπυμε οτι ο γιος του Πριαμου εχει το ειδωλο της Ελενης ενω η πραγματικη βρισκεται στην Αιγυπτο.Στην δευτερη περιπτωση βλεπουμε οτι οι Ελληνες και οι Τρωες πολεμησαν για το ειδωλο (ονομα) της Ελενης και οχι την πραγματικη
    Γ1:Ευαγγελος,Μιχαλης,Φωτεινη,Μαρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακόμα η διαφορά ανάμεσα στο είναι και στο φαίνεσθαι αναφέρεται στο μονόλογο της Ελένης (στ.80-81), όπου γίνεται αναφορά στο όνομα και στο σώμα.Δηλάδη, το όνομα(είδωλο) της Ελένης βρίσκεται στην Τροία ενώ το σώμα ζει στην Αίγυπτο.
      Γ2:Μαρία,Μαρία,Αντώνης,Νίκος

      Διαγραφή
  2. Και στα δυο κειμενα που μας δινονται ο Ευριπιδης ακολουθει την εκδοχη της παραδοσιακης Ελενης.Στο πρωτο κειμενο η Ηλεκτρα μιλαει κατηγοροντας την Ελενη.Στο δευτερο κειμενο η Ανδρομαχη βριζει την Ελενη και την καθιστα υπευθυνη για τον πολεμο και τις ζωες που χαθηκαν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και οι δύο γυναίκες κατηγορούν την Ελένη και την καθιστούν υπεύθυνη για τον πόνο πολλών οικογενειών.
      Γ2:Μαρία,Μαρία,Αντώνης,Νίκος

      Διαγραφή
  3. Στις μερες μας υπαρχουν περιπτωσεις που μας παραπλανα το φαινεσθαι και δεν βλεπουμε την πραγματικοτητα,για παραδειγμα οταν δουμε καποιον ομορφο η ασχημο ανθρωπο τον κρινουμε με βαση τα εξωτερικα χαρακτηριστικα δηλαδη αν ειναι καποιος ομορφος τον θεωρουμε καλο ενω αν ειναι καποιος ασχημος τον θεωρουμε κακο χωρις ομως να τον εχουμε γνωρισει
    Γ1:Ευαγγελος,Μιχαλης,Φωτεινη,Μαρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πράγματι και σήμερα υπάρχει μια διαφορετική πτυχή της πραγματικότητας.Ένα βασικό παράδειγμα ειναι το facebook γιάτι δημιουργούμε μια διαφορετική άποψη για αυτό που βλέπουμε και όχι γι'αυτό που είναι,και τον κρίνουμε με βάση την εικόνα και όχι τον χαρακτήρα.Έτσι παγιδευόμαστε στο ''φαίνεσθαι'' και όχι στο''είναι'' κάτι που είναι λάθος.
    Γ2:Μαρία,Μαρία,Αντώνης,Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή