Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Μονόλογος Ελένης, 3ο φύλλο, Α΄ ΟΜΑΔΑ


3ο φύλλο εργασίας

ΟΜΑΔΑ Α΄: εἶναι - φαίνεσθαι (Ευριπίδης vs Όμηρος)
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να προβληματιστείτε αναφορικά με το θέμα του φαίνεσθαι και του εἶναι. Παράλληλα, θα διερευνήσετε το ζήτημα της παραδοσιακής και της καινής Ελένης, αντιπαραβάλλοντας τα λόγια της Ελένης στον πρόλογο με τα λόγια της στη ραψωδία Ζ της Ιλιάδας. Τέλος, καλείστε να προβληματιστείτε όσον αφορά το εξής ερώτημα: βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος τη διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο εἶναι και σε ποιες περιπτώσεις θεωρείτε ότι συμβαίνει αυτό; Τις απαντήσεις θα τις γράψετε με μορφή σχολίων στο blog για την Ελένη του Ευριπίδη.

1.      Διαβάστε την ενότητα της εισαγωγής « Η παραδοσιακή και η καινή Ελένη του Ευριπίδη» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2317,8863/)
2.      Ανοίξτε τον σύνδεσμο από το ψηφιακό βιβλίο της Ελένης που παραπέμπει στην πρώτη σκηνή του Προλόγου, στ. 1 – 82        (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/) και εντοπίστε τα χωρία που αναφέρονται στην ύπαρξη του ειδώλου και στη διττή φύση της Ελένης.
3.      Εξηγήστε γιατί υπάρχει διάσταση ανάμεσα στο εἶναι (αλήθεια, πραγματικότητα) και στο φαίνεσθαι (πλάνη, ψευδαίσθηση) στα συγκεκριμένα χωρία. Καταγράψτε την απάντησή σας.
4.      Επισκεφθείτε την παρακάτω ιστοσελίδα του Μικρού Απόπλου, που παραπέμπει στη ραψωδία Ζ της Ιλιάδας (http://www.mikrosapoplous.gr/iliada/BIBLIO_6_286_389.htm)  και διαβάστε τους στίχους 342 – 358. Πού βρίσκεται η Ελένη στους συγκεκριμένους στίχους; Ποια άποψη εκφράζει για τον εαυτό της; Υπάρχει διάσταση ανάμεσα σε αυτά που αναφέρει η Ελένη στην ομότιτλη τραγωδία και σε αυτά που αναφέρει στην Ιλιάδα; Να καταγράψετε την απάντησή σας.
5.      Αφού ολοκληρώσετε τη δραστηριότητά σας, προβληματιστείτε όσον αφορά το εξής ερώτημα: Πιστεύετε ότι ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει κάποια πλάνη ή είναι παγιδευμένος στο φαίνεσθαι και δεν αντιλαμβάνεται το εἶναι, την πραγματικότητα; Σε ποιες περιπτώσεις συμβαίνει αυτό;



6 σχόλια:

  1. Το είδωλο της Ελένης φαίνεται στους στίχους 39-43 και στους στίχους 50-52. Αρχικά στους στίχους 39-43 παρουσιάζεται η εκδίκηση της Ήρας για τον Πάρη. Δηλαδή δεν του δίνει την πραγματική Ελένη αλλά το είδωλό της. Και στη συνέχεια οι στίχοι 50-52 μιλάνε για τον 10ετή πόλεμο ανάμεσα στους Έλληνες και στους Τρώες που έγινε για την Ελένη αλλά στην πραγματικότητα όλα έγιναν για ένα είδωλο.

    Μαρία, Δέσποινα, Εύα, Βαγγέλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε αυτούς τους στίχους η Ελένη μιλάει με τον Έκτορα οπότε καταλαβαίνουμε ότι βρίσκεται στην Τροία.Η Ελένη κατηγορεί τον εαυτό της. Εύχεται να μην είχε γεννηθεί. Οι στίχοι αυτοί παρουσιάζουν την παραδοσιακή Ελένη δηλαδή την Ελένη που πρόδωσε τον άνδρα της που πήγε στην Τροία μαζί με τον Πάρη και για την οποία πολεμούν.

    Μαρία, Δέσποινα, Εύα, Βαγγέλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το ειδωλο της Ελενης φαινεται σε αρκετα σημεια οπως στους στιχους 39-43 οπου μας παρουσιαζει την Ηρα να δημιουργει ενα ειδωλο της Ελενης και το στελνει στην Τροια για να εκδικιθει τον Παρη που δεν την διαλεξε,ενω η πραγματικη Ελενη βρισκεται στην Αιγυπτο.Επισης το ειδωλο αναφερεται ξανα στους στιχους 50-52 οπου η πραγματικη Ελενη εξομολογειται οτι δεν ηταν ποτε βραβειο παλικαριας στον πολεμο αλλα το ειδωλο της.
    Αιμιλιος Μαιρη Αντουανετα Οδυσσεας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διαβαζοντας το κειμενο συμπεραινουμε οτι η Ελενη βρισκεται στην Τροια καθως μιλαει με τον Εκτωρα ο οποιος ειναι αδερφος του Παρη.Η Ελενη ειναι απελπισμενη και ευχετε να ειχε πεθανει για να μην ζησει αυτα που ζει και νιωθει υπευθυνη για την δυστυχια του ανδρα της και του Τρωικου πολεμου.Ολα αυτα αναφερονται στο βιβλιο της Ιλιαδας αρα ειναι συμφωνα με την παραδοση ενω συμφωνα με τον Ευριπιδη η Ελενη βρισκεται στην Αιγυπτο.
    Αιμιλιος,Μαιρη,Αντουανετα,Οδυσσεας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτο συμβαινει σε αρκετες περιπτωσεις.Ηχυρο παραδειγμα ειναι οι ανθρωπινες σχεσεις.Καθως συχνα γνωριζουμε ατομα η κανουμε παρεα με ατομα λογω της εξωτερικης τους εμφανισης και δεν ασχολουμαστε με τον εσωτερικο τους κοσμο.Ετσι πολλες φορες δεν καταφερνουμε καταλαβουμε τι ειναι ο αλλος καθως δεν γνωριζουμε τον χαρακτηρα του και τι μας επιφυλασει.
    Αιμιλιος,Μαιρη,Οδυσσεας,Αντουανετα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή