Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Μονόλογος Ελένης (στ.1-82): 2ο φύλλο εργασίας



2ο φύλλο εργασίας

Στόχος του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας είναι οι μαθητές να μελετήσουν βασικούς όρους της τραγικής ποίησης και συγκεκριμένα τρία από τα κατά ποιόν μέρη (το ήθος, την όψη και τη διάνοια) και να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά εκείνα που καθιστούν έναν ήρωα τραγικό. Καλούνται επίσης να δημιουργήσουν ένα powerpoint, το οποίο θα παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους, πληροφορώντας τους για τα συγκεκριμένα ζητήματα. Η παρουσίασή τους αυτή εκτός από τον λόγο θα περιλαμβάνει και εικόνες.


ΟΜΑΔΑ Α΄: ἦθος
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να δημιουργήσετε ένα powerpoint, το οποίο θα περιλαμβάνει στοιχεία για ένα από τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας, το ἦθος. Στην παρουσίασή σας αυτή θα υπενθυμίσετε στους συμμαθητές σας την έννοια του όρου και θα αναφέρετε τα στοιχεία του ήθους της ηρωίδας που εντοπίσατε στον μονόλογό της. Την παρουσίασή σας αυτή θα την ντύσετε με τις κατάλληλες εικόνες.

1.      Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο που παραπέμπει στο λεξικό όρων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και μελετήστε τον όρο «ἦθος» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2329,8879/).
2.      Διαβάστε ξανά τον μονόλογο της Ελένης (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/). Ποια στοιχεία του ήθους της ηρωίδας μπορείτε να ανιχνεύσετε; Να καταγράψετε την απάντησή σας.
3.      Επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο από το αρχείο του Εθνικού θεάτρου (http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=829#photos),  που παραπέμπει σε εικόνες από παράσταση της Ελένης, το 1977. Παράλληλα, αναζητήστε εικόνες για την Ελένη του Ευριπίδη και στη μηχανή αναζήτησης google, ώστε:
4.      Να φτιάξετε ένα powerpoint στο οποίο: α) θα αναφέρετε τον ορισμό της έννοιας «ἦθος» και β) θα αναφέρετε επιγραμματικά τα στοιχεία του ήθους της ηρωίδας, όπως αυτά αποκαλύπτονται από τον μονόλογό της. Να εμπλουτίσετε την παρουσίασή σας με τις εικόνες που εσείς θα επιλέξετε.

Οδηγίες για το powerpoint:
       Να δώσετε έμφαση στο φόντο που θα χρησιμοποιήσετε σε κάθε διαφάνεια, ώστε να αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εικόνα.
       Να προσέξετε το μέγεθος και το χρώμα των γραμμάτων, ώστε να είναι σαφές σε ποια στοιχεία θέλετε να δώσετε μεγαλύτερη έμφαση.
       Να επιλέξετε την κίνηση με την οποία θέλετε η μια διαφάνεια να διαδέχεται την άλλη. Προσέξτε με τις επιλογές σας να διατηρείτε αμείωτο το ενδιαφέρον των συμμαθητών σας.
       Σκεφτείτε πόσο χώρο θα καταλαμβάνει η εικόνα και πόσο ο λόγος στις διαφάνειές σας.
       Στην διάρκεια της προβολής της παρουσίασής σας να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για τους λόγους που σας έκαναν να επιλέξετε το συγκεκριμένο φόντο, μέγεθος και χρώμα γραμμάτων, κίνηση και εφέ στις διαφάνειές σας.


ΟΜΑΔΑ Β΄: ὂψις
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να δημιουργήσετε ένα powerpoint, το οποίο θα περιλαμβάνει στοιχεία για ένα από τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας, την όψη. Στην παρουσίασή σας αυτή θα υπενθυμίσετε στους συμμαθητές σας την έννοια του όρου και θα αναφέρετε τις πληροφορίες που εντοπίσατε στον μονόλογο της Ελένης και αφορούν το συγκεκριμένο κατά ποιόν μέρος. Την παρουσίασή σας αυτή θα την ντύσετε με τις κατάλληλες εικόνες.

1.      Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο που παραπέμπει στο λεξικό όρων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και μελετήστε τον όρο «ὂψις» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2329,8879/). Δείτε και τον ορισμό που υπάρχει στην Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B120/550/3618,15479/).
2.      Διαβάστε ξανά τον μονόλογο της Ελένης (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/). Ποιες σκηνοθετικές / σκηνογραφικές πληροφορίες μπορούμε να αντλήσουμε από τα λόγια της ηρωίδας; Μελετήστε και την εικόνα που βρίσκεται στην ενότητα «Ας εμβαθύνουμε», ώστε να αντλήσετε πληροφορίες για την ενδυμασία της ηρωίδας.  
3.      Επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο από το αρχείο του Εθνικού θεάτρου (http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=829#photos),  που παραπέμπει σε εικόνες από παράσταση της Ελένης, το 1977. Παράλληλα, αναζητήστε εικόνες από το διαδίκτυο, που να παραπέμπουν στους σκηνοθετικούς δείκτες του κειμένου.
4.      Φτιάξτε ένα powerpoint στο οποίο: α) θα αναφέρετε τον ορισμό της έννοιας «ὂψις» και β) θα αναφέρετε τα στοιχεία της όψης που εντοπίσατε στον μονόλογο της Ελένης αλλά και στην εικόνα που υπάρχει στο βιβλίο σας. Να εμπλουτίσετε την παρουσίασή σας με εικόνες που εσείς θα επιλέξετε.

Οδηγίες για το powerpoint:
       Να δώσετε έμφαση στο φόντο που θα χρησιμοποιήσετε σε κάθε διαφάνεια, ώστε να αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εικόνα.
       Να προσέξετε το μέγεθος και το χρώμα των γραμμάτων, ώστε να είναι σαφές σε ποια στοιχεία θέλετε να δώσετε μεγαλύτερη έμφαση.
       Να επιλέξετε την κίνηση με την οποία θέλετε η μια διαφάνεια να διαδέχεται την άλλη. Προσέξτε με τις επιλογές σας να διατηρείτε αμείωτο το ενδιαφέρον των συμμαθητών σας.
       Σκεφτείτε πόσο χώρο θα καταλαμβάνει η εικόνα και πόσο ο λόγος στις διαφάνειές σας.
       Στην διάρκεια της προβολής της παρουσίασής σας να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για τους λόγους που σας έκαναν να επιλέξετε το συγκεκριμένο φόντο, μέγεθος και χρώμα γραμμάτων, κίνηση και εφέ στις διαφάνειές σας.


ΟΜΑΔΑ Γ΄: διάνοια
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να δημιουργήσετε ένα powerpoint, το οποίο θα περιλαμβάνει στοιχεία για ένα από τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας, τη διάνοια. Στην παρουσίασή σας αυτή θα υπενθυμίσετε στους συμμαθητές σας την έννοια του όρου και θα αναφέρετε την άποψη που διατυπώνει η Ελένη στον μονόλογό της όσον αφορά το θέμα της ομορφιάς της και τη στάση των θεών. Την παρουσίασή σας αυτή θα την ντύσετε με τις κατάλληλες εικόνες.

1.      Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο που παραπέμπει στο λεξικό όρων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και μελετήστε τον όρο «διάνοια» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2329,8879/). Δείτε και τον ορισμό που υπάρχει στην Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B120/550/3618,15479/). Κρατήστε σημειώσεις.
2.      Διαβάστε ξανά τον μονόλογο της Ελένης (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/). α) Ποια άποψη εκφράζει η Ελένη για την ομορφιά της; Τη θεωρεί προτέρημα ή μειονέκτημα; β) Ποια άποψη εκφράζει η ηρωίδα για τους θεούς; Είναι αρωγοί των θνητών ή συμβάλλουν στη δυστυχία τους; Κρατήστε σημειώσεις.
3.      Φτιάξτε ένα powerpoint στο οποίο: α) θα αναφέρετε τον ορισμό της έννοιας «διάνοια», β) θα αναφέρετε την άποψη της Ελένης για την ομορφιά της και τους θεούς. Να εμπλουτίστε το κείμενό σας με εικόνες που θα αντλήσετε από το λογισμικό Ομηρικά Έπη (http://ts.sch.gr/repo/online-packages/gym-omirika-epi-a-b/troia/main.html), (http://ts.sch.gr/repo/online-packages/gym-omirika-epi-a-b/anthropomorfismos/main.html)  και (http://ts.sch.gr/repo/online-packages/gym-omirika-epi-a-b/symboulia_thewn/main.html).


Οδηγίες για το powerpoint:
       Να δώσετε έμφαση στο φόντο που θα χρησιμοποιήσετε σε κάθε διαφάνεια, ώστε να αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εικόνα.
       Να προσέξετε το μέγεθος και το χρώμα των γραμμάτων, ώστε να είναι σαφές σε ποια στοιχεία θέλετε να δώσετε μεγαλύτερη έμφαση.
       Να επιλέξετε την κίνηση με την οποία θέλετε η μια διαφάνεια να διαδέχεται την άλλη. Προσέξτε με τις επιλογές σας να διατηρείτε αμείωτο το ενδιαφέρον των συμμαθητών σας.
       Σκεφτείτε πόσο χώρο θα καταλαμβάνει η εικόνα και πόσο ο λόγος στις διαφάνειές σας.
       Στην διάρκεια της προβολής της παρουσίασής σας να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για τους λόγους που σας έκαναν να επιλέξετε το συγκεκριμένο φόντο, μέγεθος και χρώμα γραμμάτων, κίνηση και εφέ στις διαφάνειές σας.


ΟΜΑΔΑ Δ΄: τραγικός ήρωας
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να δημιουργήσετε ένα powerpoint, το οποίο θα περιλαμβάνει στοιχεία για τον τραγικό ήρωα. Στην παρουσίασή σας αυτή θα υπενθυμίσετε στους συμμαθητές σας την έννοια του όρου και θα αναφέρετε τα στοιχεία εκείνα που καθιστούν την Ελένη τραγική ηρωίδα, όπως αυτά προκύπτουν από τον μονόλογό της. Την παρουσίασή σας αυτή θα την ντύσετε με τις κατάλληλες εικόνες.

1.      Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο που παραπέμπει στο λεξικό όρων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και μελετήστε τον όρο «τραγικός ήρωας» (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2329,8879/).
2.      Διαβάστε ξανά τον μονόλογο της Ελένης (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/). Είναι η Ελένη τραγική ηρωίδα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο.
3.      Επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο από το αρχείο του Εθνικού θεάτρου (http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=829#photos). Ο σύνδεσμος παραπέμπει σε εικόνες από παράσταση της Ελένης, το 1977. Φανερώνουν οι εικόνες αυτές την τραγική κατάσταση της Ελένης;
4.      Να φτιάξετε ένα powerpoint στο οποίο θα αναφέρετε α) τα βασικά γνωρίσματα των τραγικών ηρώων, β) τα στοιχεία του κειμένου που αποδεικνύουν αν η Ελένη είναι ή όχι τραγική ηρωίδα. Να εμπλουτίσετε το κείμενό σας με εικόνες. Εκτός από το αρχείο του κρατικού θεάτρου μπορείτε να αναζητήσετε εικόνες για την Ελένη του Ευριπίδη και στη μηχανή αναζήτησης google.

Οδηγίες για το powerpoint:
       Να δώσετε έμφαση στο φόντο που θα χρησιμοποιήσετε σε κάθε διαφάνεια, ώστε να αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εικόνα.
       Να προσέξετε το μέγεθος και το χρώμα των γραμμάτων, ώστε να είναι σαφές σε ποια στοιχεία θέλετε να δώσετε μεγαλύτερη έμφαση.
       Να επιλέξετε την κίνηση με την οποία θέλετε η μια διαφάνεια να διαδέχεται την άλλη. Προσέξτε με τις επιλογές σας να διατηρείτε αμείωτο το ενδιαφέρον των συμμαθητών σας.
       Σκεφτείτε πόσο χώρο θα καταλαμβάνει η εικόνα και πόσο ο λόγος στις διαφάνειές σας.
       Στην διάρκεια της προβολής της παρουσίασής σας να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για τους λόγους που σας έκαναν να επιλέξετε το συγκεκριμένο φόντο, μέγεθος και χρώμα γραμμάτων, κίνηση και εφέ στις διαφάνειές σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου